Sunday, September 20, 2009

Kau tak tahu betapa awesomenya beraya di perantauan

hei hei bertemu lagi kita dalam edisi raya! wah wah x sangka masa begitu cepat berlalu bila kau terpaksa skip lunch =) sedar x sedar skarang dah malam raya!! bonda tercinta i yang vogue; Toh Puan Terutama Duchess of Nilai telah call i petang tadi menyampaikan perutusan keberangkatan famili i mencemar duli ke kampung di perak.owh i terlepas lagi sekali trip setahun sekali ke kampung haih.tapi dari nada suara adik-adik di dalam kereta semua excited seperti terlupa abang mereka yang awesome ini tidak lagi bersama.ok fine pergilah balik beraya..tinggalkanlah i.

kau orang ingat i x boleh raya di perantauan?walaupun mercun bola n mercun ketupat takde tapi di mana ada i di situ ada kemeriahan ceh.seriesly i rase sama je raya kat mana2 pun.kadang2 personally i rasa raya di dublin lebih meriah sebab i betul2 take part in every details of the persiapan raya.kalau kat malaysia pagi raya i bangun lambat mandi2 pecut ke masjid,sampai-sampai masjid penuh dan i terlalu elegan untuk sembahyang di tempat selipar lantas terus pulang ke rumah.tapi di sini i bangun awal kejut satu rumah,mandi2,pakaikan sampin sesama housemate awwwww sungguh sweeeet dan comel.

korang yang tidak turut serta i beraya di dublin ini mungkin tidak menyangka betapa similar nya suasana raya di sini dan malaysia. segala yang ada di malaysia ada juga disini =)

-kalau stakat nasi impit,i boleh kacaukan beras sampai 4 periuk sekaligus.rilek je

-then kita penyek-penyekkan dia ya cik jah..

kemudian cik jah bila dah siap penyekkan kita angkut masuk fridge.biar satu malam.siap. bangga i

satu lagi bila sebut pasal raya selain dari almond london dan tart gulung perkara yang paling sinonim dengan hari raya adalah takbir raya.mesti ramai yang kata;'alaaaa hambar lah kau tempat kau takde takbir raya rumah ke rumah'..ek elleeehh kau ingat bila duduk oversea aku buat trick or treating je ke?


ambik kau i pakse semua orang datang takbir rumah i tapi yang bawa pot luck je dialu-alukan masuk ngehehehehee

-setelah penat mengepalai takbir sebanyak 73 round dan bertadarus sakan i terus tonggang sekotak jus epal potlak ihsan dari senior.abaikan mamat yang tersengih di sebelah i.suka enterframe

namun hari i tidak berakhir di sini cewah.raya tidak sah tanpa sepasang baju melayu jingga(macam tajuk cerpen sastera tingkatan 1).


seriesly i tak tau macam mana nak tebalkan muka naik bas ke malaysia hall pagi esok sambil pakai baju meghelip nih.kaler baju tu terang giler kalau i pergi Spain masuk acara dikejar lembu pasti i orang 1st mati ditanduk

-last sekali sebelum tidur i sempat memberi sedikit personal touch pada rendang masakan haleem.~~

kesimpulannya raya di mana sama sahaja.yang penting semangat anda untuk beraya.kalau kau duduk malaysia tapi bila orang sibuk kacau dodol kau mengadap tv tengok senario raya memanglah raya kau x meriah.akhir kata i nak ucapkan
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN,DRIVE SAFELY DAN BAYAR ZAKAT.DAAAAAAAAAA





5 comments:

Amirul Afiq Mohd Zainuri said...

uiyo, nasi impit home made. tabik spring. ak tibai ketupat adabi je. =P

have fun beraya kat dublin. ak tahun ni jd assistant chef masak utk open house (umah senior yg ak tumpang). Utk bdak2 1st year yg baru smpai. (tu pn ak x kuar bajet satu pence pn). Nnt ak try hasut Dzul wat open house. Doakan ak berjaya.

hatim a.r said...

haha alaa resepi internet je nih.aku pn tlg kacau je weh.haritu x bawak ketupat adabi pun dh xceed berat 3 kg so xdela bwk yg instant.

good luck lah wei on ur open house project hehe

khaulah said...

woih..bwat sendiri nasik impit...
memg survival tol dok oversea nih!

Liyana said...

wallamak aihhh tere gile nasik impit bukan paket adabi punye seyh. mak aku buat, tindh atas gas orang wat masak tuh..

SELAMAT ARI RAYE MAAF ZAHIR batin

hatim a.r said...

nawal:biasela nak idup kene la kreatip hehe

puding caramel:aku ikut resepi internet je.die suruh penyek ngan sudu so ikut je la hehe.lg pun kt sini xde tong gas nak hempapkan